21 d’oct. 2011

Parlem de trens

Parlem de trens

Incomprensiblement excepte per a la mentalitat dels funcionaris de la Carpetovetònia interior els ferrocarrils espanyols tenen dues especificitats: és una xarxa radial que parteix de la capital de l'Estat i va unint totes les capitals de província, segueixen el mateix esquema de les carreteres. La xarxa neix a Madrid perquè està pensada segons una ideologia espanyola en què Madrid és l'origen i el final de tot, com un forat negre que tot s'empassa, especialment diners, recursos i energies i del qual no se'n treu cap profit. Espanya es mira el melic ferroviàriament parlant i el melic és Madrid. L'altra peculiaritat d'aquesta xarxa dissenyada per il•luminats de la Carpetovetònia interior és que va ser construïda amb l'ample ibèric. L'ample internacional són 1435 mm (unes 56,5 polçades) i va ser adoptat als Estats Units i els principals països europeus (civilitzats), els russos van adoptar un ample de via de 1520 mm, uns altres il•luminats. Espanya va adoptar l'anomenat ample ibèric 1668 mm (equivalent a 6 peus castellans de l'època). Portugal va haver d'adoptar l'ample ibèric ja que la seva única sortida terrestre era per Espanya. Una de les raons dels il•luminats que van prendre aquesta decisió va ser que així s'impediria una invasió francesa. A Espanya també hi ha línies d'ample mètric propietat de FEVE (la RENFE de via mètrica) majoritàriament. A Catalunya també hi havia una companyia amb ample internacional, els Ferrocarrils de Sarrià a Barcelona i una amb ample mètric, Ferrocarrils Catalans, ara totes dues propietat de la Generalitat de Catalunya, de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, propietària també de la línia de la Pobla –línia que RENFE va abandonar - en ample ibèric, de diversos cremalleres i funiculars.
El corredor del Mediterrani
El corredor del Mediterrani és una línia ferroviària en ample de via internacional pel transport de mercaderies que partint de la frontera francesa unirà els ports de Barcelona, Tarragona, València, Cartagena i Algesires, uns 1300 quilòmetres amb un cost estimat de 51300 milions d'euros dels quals ja han estat gastats uns 8400 milions d'euros, i que està previst que estigui a ple rendiment l'any 2020. La Unió Europea finançarà el corredor amb un 20% del cost total. Bé, això serà sempre que s'acabi construint. Jo no m'ho acabo de creure. Un línia de ferrocarril d'aquesta importància i no la faran passar per Mordor?. No ens expliquin sopars de duro, que fa molts anys que ens afaitem.
El corredor Atlàntic i Central
Aquest corredor unirà Lisboa o Porto, amb la frontera francesa passant per Madrid, Valladolid i Bilbao.
L'Estat espanyol també volia que s'aprovés el corredor central que travessaria la frontera francesa pel Pirineu aragonès, de moment la construcció d'aquest corredor s'ajorna, malgrat que aquesta és l'aposta principal de molts sectors polítics espanyols que no veuen clar que el trànsit ferroviari de mercaderies cap a la frontera francesa es realitzi passant per territoris que ells consideren desafins a l'Imperi.
Rodalies RENFE
A RENFE creuen que continuaran gestionant el servei de Rodalies a Catalunya fins el 2015 perquè asseguren que han arribat a un acord amb la Generalitat de Catalunya però des de la Generalitat ho neguen. La Generalitat està cercant altres operadors que gestionin les Rodalies però les lleis espanyoles no permeten altres operadors dels ferrocarrils de Rodalies i per poder concedir la gestió de les Rodalies a un altre operador caldria modificar aquesta llei. Ho tenim molt pelut perquè si amb el govern del PSOE era molt difícil que es modifiqués la llei per permetre concedir la gestió de les Rodalies a altres operadors podem imaginar que si guanya el PP i ho fa amb majoria absoluta aquest canvi legislatiu el veig impossible. La Generalitat de Catalunya fa temps que vol canviar d'operador perquè l'actual gestor, RENFE, ha estat incapaç de resoldre les incidències del servei.

 






Hablamos de trenes
Incomprensiblemente excepto para la mentalidad de los funcionarios de la Carpetovetònia interior los ferrocarriles españoles tienen dos especificidades: es una red radial que parte de la capital del Estado y uniendo todas las capitales de provincia, siguen el mismo esquema de las carreteras. La red nace en Madrid porque está pensada según una ideología española en la que Madrid es el origen y el final de todo, como un agujero negro que todo se traga, especialmente dinero, recursos y energías y del que no se saca ninguna provecho. España se mira el ombligo ferroviariamente hablando y el ombligo es Madrid. La otra peculiaridad de esta red diseñada para iluminados de la Carpetovetònia interior es que fue construida con el ancho ibérico. El ancho internacional son 1435 mm (unas 56,5 pulgadas) y fue adoptado en Estados Unidos y los principales países europeos (civilizados), los rusos adoptaron un ancho de vía de 1520 mm, otros iluminados. España adoptó el llamado ancho ibérico 1668 mm (equivalente a 6 pies castellanos de la época). Portugal tuvo que adoptar el ancho ibérico ya que su única salida terrestre era para España. Una de las razones de los iluminados que tomaron esta decisión fue que así se impediría una invasión francesa. En España también hay líneas de ancho métrico propiedad de FEVE (la RENFE de vía métrica) mayoritariamente. En Cataluña también había una compañía con ancho internacional, los Ferrocarriles de Sarrià en Barcelona y una con ancho métrico, Ferrocarriles Catalanes, ahora ambas propiedad de la Generalidad de Cataluña, de Ferrocarriles de la Generalidad de Cataluña, propietaria también de la línea de La Pobla-línea que RENFE abandonó - en ancho ibérico, de varios cremalleras y funiculares.
El corredor del Mediterráneo
El corredor del Mediterráneo es una línea ferroviaria en ancho de vía internacional para el transporte de mercancías que partiendo de la frontera francesa unirá los puertos de Barcelona, Tarragona, Valencia, Cartagena y Algeciras, unos 1.300 kilómetros con un coste estimado de 51.300 millones de euros los cuales ya han sido gastados unos 8.400 millones de euros, y que está previsto que esté a pleno rendimiento en 2020. La Unión Europea financiará el corredor con un 20% del coste total. Bueno, eso será siempre que se acabe construyendo. Yo no me lo acabo de creer. Una línea de ferrocarril de esta importancia y no la harán pasar por Mordor?. No nos expliquen cuentos chinos, que hace muchos años que nos afeitamos.
El corredor Atlántico y Central
Este corredor unirá Lisboa o Porto, con la frontera francesa pasando por Madrid, Valladolid y Bilbao.
El Estado español también quería que se aprobara el pasillo central que atravesaría la frontera francesa por el Pirineo aragonés, de momento la construcción de este corredor se aplaza, aunque esta es la apuesta principal de muchos sectores políticos españoles que no ven claro que el tráfico ferroviario de mercancías hacia la frontera francesa se realice pasando por territorios que ellos consideran desafina al Imperio.
Cercanías RENFE
En RENFE creen que continuarán gestionando el servicio de Cercanías en Cataluña hasta el 2015 porque aseguran que han llegado a un acuerdo con la Generalitat de Cataluña pero desde la Generalitat lo niegan. La Generalitat está buscando otros operadores que gestionen las Cercanías pero las leyes españolas no permiten otros operadores de los ferrocarriles de Cercanías y para poder conceder la gestión de las Cercanías a otro operador habría que modificar esta ley. Lo tenemos muy peludo porque si con el gobierno del PSOE era muy difícil que se modificara la ley para permitir conceder la gestión de las Cercanías a otros operadores podemos imaginar que si gana el PP y lo hace con mayoría absoluta este cambio legislativo lo veo imposible. La Generalitat de Cataluña hace tiempo que quiere cambiar de operador porque el actual gestor, RENFE, ha sido incapaz de resolver las incidencias del servicio.