16 d’oct. 2008

El ruc català fa les Amèriques

Cursa a la Casa Blanca
El burro català fa les Amèriques
Militants del Partit Demòcrata a Barcelona adapten el ruc sobiranista per recollir fons per a la campanya d’Obama

Font de l'article: AVUI


Quan el dissenyador banyolí Jaume Sala va llançar la campanya Planta’t el burro, que pretenia “lluitar contra el centralisme uniformitzador expressat en símbols com el toro o la matrícula espanyola”, no s’imaginava que el ruc catalanista amb la seva firma faria les Amèriques. I és el que està passant des que Democrats Abroad (Demòcrates a l’Estranger) de Barcelona, com a militants encarregats de buscar votants per a Barack Obama a Catalunya, han adaptat el dibuix per convertir-lo en el logotip de la seva campanya, amb les barres i estrelles de la bandera dels EUA.
La idea va ser de Jorge Rodríguez Gerada, artista novaiorquès d’origen cubà establert a Barcelona. Partint del fet que el burro, el donkey, amb diversos dissenys, ja representa els demòcrates americans, va fer unes quantes proves fins a trobar el que volia i va demanar els drets a Jaume Sala, que els hi va cedir encantat. “El ruc ja és de la gent, això el manté viu, i mai m’oposo a la seva utilització si no és per a una cosa de mal gust”, diu el banyolí un cop superada la “sorpresa”.La idea de Rodríguez va haver de ser discutida i aprovada pels responsables de Democrats Abroad de Barcelona, perquè utilitzar el ruc significava incorporar-lo a la campanya oficial d’Obama. És tan oficial que la venda de les samarretes que han fet està restringida als nord-americans. “Això és finançament del Partit Demòcrata, i només poden comprar-ne ciutadans nord-americans, hem de registrar qui compra cada peça i ens ha de presentar el passaport”, explica Rich Kurtzman, vicepresident de Democrats Abroad a Barcelona . Tot i aquestes restriccions, en dos dies se n’han venut 150 i en tenen 100 més d’encarregades. “N’hem hagut d’enviar a Sevilla, a Madrid i als Estats Units, a Wichita, Arkansas!
I molts coneguts no americans en volen i els americans n’hem de comprar per regalar-ne. El ruc català ja és a tot arreu!”, exclama Donna Kelly, encarregada d’esdeveniments del grup. El que va néixer com a símbol del sobiranisme català serà internacionalitzat. Tanmateix, per Kurtzman, “més que l’independentisme, el ruc representa Catalunya, i nosaltres som americans catalans, mengem les hamburgueses amb pa amb tomàquet”, explica amb un català més que correcte després de sis anys a Barcelona.Rodríguez, artífex de l’adaptació, posa l’accent en l’aspecte “divertit” del logotip. “Sé que el fons del burro contra el toro és seriós, però té una part divertida, i és el que volem potenciar”, matisa assegut a la sala Pompeu Fabra de l'Ateneu Barcelonès, espai que utilitzin els Democrats Abroad per reunir-se habitualment.











Carrera a la Casa Blanca
El burro catalán hace las Américas
Militantes del Partido Demócrata a Barcelona adaptan el burro soberanista para recoger fondos para la campaña de Obama
Cuando el diseñador banyolí Jaume Sala lanzó la campaña "Plántate el burro", que pretendía "luchar contra el centralismo uniformizador expresado en símbolos como el toro o la matrícula española", no se imaginaba que el burro catalanista con su firma haría las Américas. Y es el que está pasando desde que Democrats Abroad (Demócratas en el Extranjero) de Barcelona, como militantes encargados de buscar votantes para Barack Obama en Catalunya, han adaptado el dibujo para convertirlo en el logotipo de su campaña, con las barras y estrellas de la bandera de EE UU. La idea fue de Jorge Rodríguez Gerada, artista neoyorquino de origen cubano establecido en Barcelona. Partiendo del hecho que el burro, el donkey,con varios diseños, ya representa los demócratas americanos, hizo unas cuantas pruebas hasta encontrar el que quería y pidió los derechos a Jaume Sala, que los cedió encantado. "El burro ya es de la gente, eso le mantiene vivo, y nunca me opongo a su utilización si no es para una cosa de mal gusto", dice el banyolí una vez superada la "sorpresa".La idea de Rodríguez debió ser discutida y aprobada por los responsables de Democrats Abroad de Barcelona, porque utilizar el burro significaba incorporarlo a la campaña oficial de Obama. Es tan oficial que la venta de las camisetas que han hecho está restringida a los norteamericanos. "Eso es financiación del Partido Demócrata, y solo pueden la comprar ciudadanos norteamericanos, debemos registrar quien compra cada pieza y nos debe presentar el pasaporte", explica Rich Kurtzman, vicepresidente de Democrats Abroad en Barcelona . A pesar de estas restricciones, en dos días se han vendido 150 y tienen 100 más encargadas. "Hemos debido enviar a Sevilla, a Madrid y a los Estados Unidos, a Wichita, Arkansas!
Y muchos conocidos no americanos quieren y los americanos debemos comprar por regalarla. El burro catalán ya es en todas partes!", exclama Donna Kelly, encargada de acontecimientos del grupo. El que nació como símbolo del soberanismo catalán será internacionalizado. sin embargo, por Kurtzman, "más que el independentismo, el burro representa Catalunya, y nosotros somos americanos catalanes, comemos las hamburguesas con pan con tomate", explica con un catalán más que correcto tras seis años a Barcelona. Rodríguez, artífice de la adaptación, pone el acento en el aspecto "divertido" del logotipo. "Sé que el fondo del burro contra el toro es serio, pero tiene una parte divertida, y es lo que queremos potenciar", matiza sentado en la sala Pompeu Fabra del Ateneo Barcelonès, espacio que utilizan los Democrats Abroad por reunirse habitualmente.