Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris passeig de gràcia. Mostrar tots els missatges
Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris passeig de gràcia. Mostrar tots els missatges

5 de maig 2012

Les places de Barcelona


Les places de Barcelona

Hi ha dues places a Barcelona que han estat sempre polèmiques: la Plaça de les Glòries i la Plaça Lesseps. Qualsevol reforma urbanística sempre està exposada a les crítiques, especialment per part dels veïns, però aquestes dues places no aconsegueixen deixar content ningú.

Avui no parlaré de la plaça Lesseps però si de la plaça de les Glòries i de la plaça actualment coneguda amb el nom de plaça Joan Carles I.

La plaça de les Glòries

S’ha desmantellat el tambor de la plaça de les Glòries, ara queda pendent la resta de l’estructura, encara en ús. No hi ha un pla clar ni consensuat del Ple de l’Ajuntament. Els partits de l’oposició no volen avalar el nou projecte per a la plaça de les Glòries, uns 140.000 metres quadrats que inclouen el soterrament de la Gran Via, és a dir, el trànsit que ara circula per l’estructura elevada circularia per un túnel soterrani que passaria per sota de la plaça. Un altre idea era construir en aquell espai un edifici per instal·lar-hi el Parlament, actualment a l’edifici que havia estat el polvorí de la fortalesa de la Ciutadella. Crec que el Parlament ha d’estar a l’edifici que ara ocupa, encara que entenc que un Parlament del segle XXI té unes necessitats d’espai que l’actual edifici no permet, però continuo pensant que el Parlament ha de romandre on està i que si el Parlament té necessitats per encabir-hi serveis auxiliars si que podria buscar-se un altre edifici. L’arquitecte Daniel Mòdol que dirigia el projecte durant el mandat d’Hereu va ser contractat per l’alcalde Trias, però ha decidit presentar la seva dimissió. Deu estar fart que cada dia li facin canvis.

Plaça del Cinc d’Oros

El ple del districte de Gràcia ha demanat a la comissió del nomenclàtor de Barcelona que canviï el nom actual de la plaça Joan Carles I per l’antic de plaça Cinc d’Oros. Aquesta iniciativa va ser aprovada pels vots del PSC i ICV, CiU i ERC van abstenir-se. En aquesta plaça situada a la cruïlla de l’Avinguda Diagonal i el Passeig de Gràcia existeix un monument originalment erigit en honor a Francesc Pi i Margall, president de la Primera República i per això el líder del grup municipal d’ICV a l’Ajuntament de Barcelona creu que “és un contrasentit que ara es digui com el monarca”. El monument inaugurat el 12 d’abril de 1936 presenta un obelisc al capdamunt del qual hi havia originalment una escultura d’una dona nua que era una al·legoria de la República, aquesta escultura obra de Josep Viladomat està actualment a la plaça Llucmajor. Al peu del monument hi havia un medalló amb l’efígie de Pi i Margall. L’escultura va ser desmuntada i el medalló va ser retirat quan van entrar a la ciutat els feixistes. Del monument van ser retirats no fa tants anys tota la simbologia feixista amb que la dictadura l’havia bastit.





















Las plazas de Barcelona
Hay dos plazas en Barcelona que han sido siempre polémicas: la Plaza de las Glòries y la Plaza Lesseps. Cualquier reforma urbanística siempre está expuesta a las críticas, especialmente por parte de los vecinos, pero estas dos plazas no consiguen dejar contento a nadie.
Hoy no hablaré de la plaza Lesseps pero si de la plaza de las Glòries y de la plaza actualmente conocida con el nombre de plaza Juan Carlos I.
La plaza de las Glòries Se ha desmantelado el tambor de la plaza de las Glòries, ahora queda pendiente el resto de la estructura, aún en uso. No hay un plan claro ni consensuado del Pleno del Ayuntamiento. Los partidos de la oposición no quieren avalar el nuevo proyecto para la plaza de las Glòries, unos 140.000 metros cuadrados que incluyen el soterramiento de la Gran Vía, es decir, el tráfico que ahora circula por la estructura elevada circularía por un túnel subterráneo que pasaría por debajo de la plaza. Otro idea era construir en ese espacio un edificio para instalar en él el Parlamento, actualmente en el edificio que había sido el polvorín de la fortaleza de la Ciutadella. Creo que el Parlamento debe estar en el edificio que ahora ocupa, aunque entiendo que un Parlamento del siglo XXI tiene unas necesidades de espacio que el actual edificio no permite, pero sigo pensando que el Parlamento debe permanecer donde está y que si el Parlamento tiene necesidades para acomodar servicios auxiliares si que podría buscarse otro edificio.El arquitecto Daniel Mòdol que dirigía el proyecto durante el mandato de Hereu fue contratado por el alcalde Trias, pero ha decidido presentar su dimisión. Debe de estar harto de que cada día le hagan cambios.
Plaza del Cinco de Oros El pleno del distrito de Gràcia ha pedido a la comisión del nomenclátor de Barcelona que cambie el nombre actual de la plaza Juan Carlos I por el antiguo de plaza Cinco de Oros. Esta iniciativa fue aprobada por los votos del PSC e ICV, CiU y ERC se abstuvieron. En esta plaza situada en el cruce de la Avenida Diagonal y el Paseo de Gracia existe un monumento originalmente erigido en honor a Francesc Pi i Margall, presidente de la Primera República y por eso el líder del grupo municipal de ICV en el Ayuntamiento de Barcelona cree que "es un contrasentido que ahora se llame como el monarca". El monumento inaugurado el 12 de abril de 1936 presenta un obelisco en cuya cima había originalmente una escultura de una mujer desnuda que era una alegoría de la República, esta escultura obra de Josep Viladomat está actualmente en la plaza Llucmajor. Al pie del monumento había un medallón con la efigie de Pi y Margall. La escultura fue desmontada y el medallón fue retirado cuando entraron en la ciudad los fascistas. Del monumento fueron retirados no hace tantos años toda la simbología fascista con que la dictadura la había construido.

21 d’abr. 2012

Canvi al nomenclàtor i recuperació d'un monument

Canvi al nomenclàtor i recuperació d'un monument


Un centenar de persones han enviat una carta oberta a l'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, demanant-li la restitució de l'estàtua de “la República” al seu emplaçament original i que es canviï el nom de l'actual plaça Joan Carles I pel de plaça de la República Catalana. En aquesta carta signada per un centenar de personalitats en què destaquen Elisenda Paluzie, Matthew Tree, Santiago Vidal, Víctor Alexandre i Joan Manuel Tresserras li diuen: “'Confiem que un alcalde nacionalista i demòcrata com vós serà sensible a aquesta petició ciutadana”. El monument dedicat a Pi i Margall, “la República” estava a la cruïlla de la Diagonal i el Passeig de Gràcia, quan van entrar els feixistes a Barcelona l'any 39 van desmuntar l'escultura i la van substituir per una escultura commemorant la victòria franquista. Aquest és el monument que popularment es deia “el cinc d'oros”. En compliment amb la llei de la memòria històrica del monument se'n van eliminar els símbols franquistes.

En aquesta carta els signants li diuen a l'alcalde Trias que “'l'aspecte actual del monument, amb l'obelisc sol i un pedestal nu amb l'escut borbònic, donen al conjunt un aire desangelat i decadent, al mateix temps que es priva una zona de màxima importància turística i comercial d'una obra escultòrica de primera magnitud'. Per això, demanen la restitució de l'estàtua original ('o si no és possible, d'una rèplica idèntica') i que es canviï el nom de la plaça pel de República Catalana, 'màxima expressió de sobirania i democràcia que ha fet la nostra nació des de la desfeta de 1714”.

Certament aquest monument està en una cruïlla molt important de la ciutat, i no és un monument petit i amagat precisament, és veritat que veient aquest monument podem tenir la sensació que allà hi falta alguna cosa (i que hi sobra alguna altra).

Joan Carles I no hauria de tenir cap carrer ni plaça en aquesta ciutat, la raó, normativa del nomenclàtor barceloní en mà, és que aquest senyor està viu, i el reglament del nomenclàtor diu que per a què es pugui posar el nom d'una persona a un carrer de la ciutat aquesta persona ha d'estar morta des d'almenys fa cinc anys, i no és aquest el cas, crec jo. Després hi ha qüestions relatives a la simpatia que li puguem tenir o no a aquest senyor, però reglament del nomenclàtor en mà se li pot retirar l'honor de tenir una plaça al rei de les Espanyes sense cap problema.









Cambio en el nomenclátor y recuperación de un monumento

Un centenar de personas han enviado una carta abierta al alcalde de Barcelona, Xavier Trias, pidiéndole la restitución de la estatua de "la República" en su emplazamiento original y que se cambie el nombre de la actual plaza Juan Carlos Y por el de plaza de la República Catalana. En esta carta firmada por un centenar de personalidades en el que destacan Elisenda Paluzie, Matthew Tree, Santiago Vidal, Víctor Alejandro y Joan Manuel Tresserras le dicen: "'Confiamos en que un alcalde nacionalista y demócrata como vos será sensible a esta petición ciudadana". El monumento dedicado a Pi y Margall, "la República" estaba en el cruce de la Diagonal y el Paseo de Gracia, cuando entraron los fascistas en Barcelona el año 39 desmontaron la escultura y la sustituyeron por una escultura conmemorando la victoria franquista. Este es el monumento que popularmente se llamaba "el cinco de oros". En cumplimiento con la ley de la memoria histórica del monumento se eliminaron los símbolos franquistas.

En esta carta los firmantes le dicen al alcalde Trias que "'el aspecto actual del monumento, con el obelisco sol y un pedestal desnudo con el escudo borbónico, dan al conjunto un aire desangelado y decadente, al mismo tiempo que se priva a una zona de máxima importancia turística y comercial de una obra escultórica de primera magnitud '. Por ello, piden la restitución de la estatua original ('o si no es posible, de una réplica idéntica') y que se cambie el nombre de la plaza por el de República Catalana, 'máxima expresión de soberanía y democracia que ha hecho nuestra nación desde la derrota de 1714 ".

Ciertamente este monumento está en una encrucijada muy importante de la ciudad, y no es un monumento pequeño y escondido precisamente, es verdad que viendo este monumento podemos tener la sensación de que allí falta algo (y que sobra alguna otra).

Juan Carlos I no debería tener ninguna calle ni plaza en esta ciudad, la razón, normativa del nomenclátor barcelonés en mano, es que este señor está vivo, y el reglamento del nomenclátor dice que para que se pueda poner el nombre de una persona a una calle de la ciudad esta persona debe estar muerta desde al menos hace cinco años, y no es este el caso, creo yo. Después hay cuestiones relativas a la simpatía que le podamos tener o no a este señor, pero reglamento del nomenclátor en mano se le puede retirar el honor de tener una plaza en el rey de las Españas sin ningún problema.

21 de nov. 2008

Incendi Pg de Gràcia 83

Ahir al matí va produir-se un incendi en un hotel en rehabilitació del Passeig de Gràcia 83 de Barcelona. No va haver ferits tot i que en el moment d'iniciar-se el foc estaven treballant els obrers. No se sap quin és l'origen del foc.

Ayer por la mañana se produjo un incendio en un hotel en rehabilitación del Paseo de Gracia 83 de Barcelona. No hubo heridos aunque en el momento de iniciarse el fuego estaban trabajando los obreros. No se sabe cuál es el origen del fuego.