25 d’ag. 2008

Biografia: Joan Fiveller, conseller en cap de Barcelona

Joan Fiveller

Escultura de Joan Fiveller a la façana de l'Ajuntament de Barcelona. Obra de Josep Bové de l'any 1844.
Escultura de Joan Fiveller a la fachada del Ayuntamiento de Barcelona. Obra de Josep Bové del año 1844.

Joan Fiveller va néixer el segle XIV i va morir l'any 1434 a Barcelona. Fou conseller (1406-1427) i conseller en cap (1418-1419 i 1427-1428) de la ciutat de Barcelona.
Conseller en cap seria l'equivalent d'alcalde de Barcelona.
Biografia
Fou conseller de Barcelona, un dels cinc homes que formaven part del govern de la ciutat, fins a cinc periodes i fou escollit conseller en cap dues vegades.
Va patronejar personalment la galera que traslladàr el Papa Benet XIII a Cotlliure entre els anys 1407-1408. Va tenir excel·lents relacions amb el rei Martí l'Humà que va hostajar-se a la finca dels Fivaller a Sarrià. Fivaller va ser membre de la comissió que demanar al rei que designés un successor per si moria sense fills.
El1413 Ferran d'Antequera requerí el consell de Joan Fivaller per decidir com actuar davant la revolta del Comte Jaume d'Urgell, que li disputà el dret al tron a Ferran d'Antequera.
L'any 1416 com a conseller segon de Barcelona formà part de la comissió nomenada pel Consell de Cent per exigir al rei Ferran el pagament del dret del vectigal (impost indirecte) corresponent a la carn que la Cort comprava a la ciutat. Aquest assumpte
Fivaller s'enfrontà al poder autoritari del rei Alfons el Magnànim.
L'any 1427 va descobrir una deu a la Serra de Collserola mentre participava en una cacera. Va fer portar l'aigua fins a la font de Sant Just.
VIDEO DE LA FONT DE SANT JUST / VÍDEO DE LA FUENTE DE SANTO JUSTO

Joan Fiveller
Joan Fiveller nació el siglo XIV y murió el año 1434 en Barcelona. Fue consejero (1406-1427) y consejero principal (1418-1419 y 1427-1428) de la ciudad de Barcelona.
Consejero principal sería el equivalente de alcalde de Barcelona.
Biografía
Fue consejero de Barcelona, uno de los cinco hombres que formaban parte del gobierno de la ciudad, hasta cinco períodos y fue escogido consejero principal dos veces.
Patroneó personalmente la galera que trasladar el Papa Benito XIII a Cotlliure entre los años 1407-1408. Tuvo excelentes relaciones con el rey Martín el Humano que va hostajar-se a la finca de los Fivaller a Sarrià. Fivaller fue miembro de la comisión que pedir al rey que designase un sucesor por si moría sin hijos.
El1413 Ferran de Antequera requirió el consejo de Joan Fivaller por decidir como actuar delante la revuelta del Conde Jaume de Urgell, que le disputó el derecho al trono a Ferran de Antequera.El año 1416 como consejero segundo de Barcelona formó parte de la comisión nombrada por el Consejo de Cien por exigir al rey Fernando el pago del derecho del vectigal (impuesto indirecto) correspondiente a la carne que la Corte compraba en la ciudad. Este asunto Fivaller se enfrentó al poder autoritario del rey Alfonso el Magnánimo. El año 1427 descubríó una diez a la Serra de Collserola mientras participaba en una cacería. Hizo llevar la agua hasta la fuente de Santo Justo.

2 comentaris:

Anònim ha dit...

Una de les places mes boniques de la ciutat de Mataró porta el nom de Joan Fivaller. Situada al centre de l'antic barri de Puerto Rico, conserva l'entorn de vivendes
i l'espai poc retocat.

Jaume C. i B. ha dit...

Agraeixo la teva aportació. Saps si Fivaller era fill de Mataró?.