La incapacitat de la companyia estatal espanyola RENFE per
solucionar les incidències que es produeixen dia si i dia també al servei de
rodalies de Catalunya podria acabar fent-los perdre la concessió d’aquest
servei dins del Principat, la Generalitat de Catalunya estudia l’opció que
sigui la companyia francesa SNCF qui gestioni el servei de rodalies. Al
president de RENFE la reunió del president Artur Mas amb la direcció de SNCF
per estudiar un canvi d’operador no li ha fet cap gràcia, Julio Gómez-Pomar veu
aquest canvi d’operador “complex i complicat”. És cert, com diu Gómez-Pomar que
SNCF usa un ample de via diferent al del servei de Rodalies espanyol de RENFE,
però RENFE operadora, que ha absorbit l’antiga FEVE, gestiona cinc amples de
via diferents, inclosa la xarxa convencional d’ample ibèric i la xarxa d’alta
velocitat d’ample internacional. La decisió que a Espanya es va prendre l’any
1855 de construir les línies en ample ibèric (1.668 mm) ara li serveix d’excusa
al president de RENFE per oposar-se a perdre la concessió del servei de
Rodalies a Catalunya.
El president Mas va oferir a SNCF la gestió de les Rodalies
de Barcelona durant un esmorzar que ambdós van tenir a París. Les Rodalies ara
pertanyen a la Generalitat de Catalunya encara que la xarxa continua pertanyent
a ADIF i el material mòbil a RENFE. El contracte amb RENFE s’acaba l’any 2016 i
la Generalitat podrà canviar d’operador. SNCF ja a mostrat el seu interès per
començar a operar a Catalunya i ja hi ha hagut dues reunions entre el govern de
Catalunya i SNCF. Segons el president Mas SNCF “té ganes de fer coses a
Catalunya” aprofitant la liberalització del sector ferroviari. Segons Mas els
francesos “van demanar continuar les converses a París, i estem en aquest punt
de veure si entre Ferrocarrils de la Generalitat i algú que no sigui Renfe ha
la possibilitat de fer alguna cosa en el futur”.
RENFE pot fer dues coses si vol guanyar el concurs:
solucionar les incidències continues del servei de Rodalies a Catalunya o
reduir-les a un mínim acceptable, però si tot el que pensa fer RENFE és dir que
seria molt difícil per a SNCF gestionar les Rodalies de Catalunya perquè les
xarxes catalana i francesa són diferents, vol dir que tenen poc a oferir.
FGC (Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya) gestiona
línies amb tres amples de vies diferents:
-L’antiga Companyia General dels FerrocarrilsCatalans,
coneguda popularment com el “carrilet”, amb ample de via ibèric o via estreta (1.000 mm).
-L’antiga Companyia dels Ferrocarrils deCatalunya, amb
un ample de via de 1.435 mm amb origen a la Plaça Catalunya i que fa les línies
fins a Terrassa, Sabadell, Reina Elisenda i Avinguda Tibidabo.
-Línia Lleida - la Pobla de Segur: Línia de o ample de via ibèric (1.668 mm). La
infraestructura pertany a FGC des de 2005, però la gestiona RENFE.
FGC també és propietària de diversos funiculars i
cremalleres. Però centrem-nos en les Rodalies de RENFE a Catalunya.
També les nostres infraestructures s’han d’independitzar,
tota la xarxa ferroviària catalana ha de passar a mans de Ferrocarrils de la
Generalitat de Catalunya, encara que després la gestió sigui cedida a altres
operadors. I si finalment l’operador és RENFE aquesta companyia ha d’entendre
que pot perdre la concessió si el servei ofert als usuaris no compleix uns
mínims de qualitat.
Independencia ferroviaria
La incapacidad de la compañía estatal española RENFE para
solucionar las incidencias que se producen día sí y día también en el servicio
de cercanías de Catalunya podría terminar haciéndoles perder la concesión de
este servicio dentro del Principado, la Generalitat de Catalunya estudia la
opción que sea la compañía francesa SNCF quien gestione el servicio de
cercanías. Al presidente de RENFE la reunión del presidente Artur Mas con la
dirección de SNCF para estudiar un cambio de operador no le ha hecho ninguna
gracia, Julio Gómez-Pomar ve este cambio de operador "complejo y
complicado". Es cierto, como dice Gómez-Pomar que SNCF usa un ancho de vía
diferente al del servicio de Cercanías español de RENFE, pero RENFE operadora,
que ha absorbido la antigua FEVE, gestiona cinco anchos de vía diferentes,
incluida la red convencional de ancho ibérico y la red de alta velocidad de
ancho internacional. La decisión que en España se tomó en 1855 de construir las
líneas en ancho ibérico (1.668 mm) ahora le sirve de excusa al presidente de
RENFE para oponerse a perder la concesión del servicio de Cercanías en
Catalunya.
El presidente Mas ofreció a SNCF la gestión de las Cercanías
de Barcelona durante un almuerzo que ambos tuvieron en París. Las Cercanías
ahora pertenecen a la Generalitat de Catalunya aunque la red sigue
perteneciendo a ADIF y el material móvil a RENFE. El contrato con RENFE acaba
el año 2016 y la Generalitat podrá cambiar de operador. SNCF ya a mostrado su
interés por empezar a operar en Catalunya y ya ha habido dos reuniones entre el
gobierno de Catalunya y SNCF. Según el presidente Mas SNCF "tiene ganas de
hacer cosas en Catalunya" aprovechando la liberalización del sector
ferroviario. Según Mas los franceses "pidieron continuar las
conversaciones en París, y estamos en este punto de ver si entre Ferrocarrils
de la Generalitat y alguien que no sea RENFE la posibilidad de hacer algo en el
futuro".
RENFE puede hacer dos cosas si quiere ganar el concurso:
solucionar las incidencias continuas del servicio de Cercanías en Catalunya o
reducirlas a un mínimo aceptable, pero si todo lo que piensa hacer RENFE es
decir que sería muy difícil para SNCF gestionar las Cercanías de Catalunya porqué
las redes catalana y francesa son diferentes, significa que tienen poco que
ofrecer.
FGC (Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya) gestiona
líneas con tres anchos de vías diferentes:
-La antigua Companyia General de los Ferrocarrils Catalans,
conocida popularmente como el "tren", con ancho de vía ibérico o vía
estrecha (1.000 mm).
-La antigua Companyia de los Ferrocarrils de Catalunya, con un ancho de vía
de 1.435 mm con origen en la Plaza Catalunya y que hace las líneas hasta
Terrassa, Sabadell, Reina Elisenda y Avenida Tibidabo.
-Línea Lleida - La Pobla de Segur: Línea de o ancho de vía ibérico (1.668 mm). La
infraestructura pertenece a FGC desde 2005, pero la gestiona RENFE.
FGC también es propietaria de varios funiculares y
cremalleras. Pero centrémonos en las cercanías de RENFE en Catalunya.
También nuestras infraestructuras deben independizarse, toda
la red ferroviaria catalana debe pasar a manos de Ferrocarrils de la
Generalitat de Catalunya, aunque luego la gestión sea cedida a otros
operadores. Y si finalmente el operador es RENFE esta compañía debe entender
que puede perder la concesión si el servicio ofrecido a los usuarios no cumple
unos mínimos de calidad.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada